מצוות הסוכה, אושפיזין
-
חשוב לדעת..
חשוב לדעת..
מצוות עשה לשבת בסוכה בשבעת ימי החג, שנאמר:
"בסוכות תשבו שבעת ימים, כל האזרח בישראל ישבו בסוכות למען ידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים" (ויקרא כג, מד-מה).
"והוא זכר ליציאת מצרים, והסוכות האלה לדברי ר' אלעזר היו ענני הכבוד…רבי עקיבא אומר: סוכות ממש עשו להם מפני החמה בשעת חנייתן" (רש"י לבבלי סוכה דף יא עמוד א).
מהלכות סוכה
על הסוכה להיות כשרה. ישנן הגדרות מדויקות בהלכה למיקום הסוכה, לחומר שממנו תהיינה עשויות דפנותיה ולגובהן ולחומרים שבהם מותר לסכך אותה. מצווה לשבת בסוכה, היינו שיהא אוכל ושותה וישן בה כל שבעת הימים, יום ולילה כדרך שדר בביתו בשאר ימות השנה. על מצוות הסוכה לא מברכים בעת עשייתה אלא בכל פעם שאוכלים בה אכילה של קבע. יש הנוהגים לקשט את הסוכה ב"נוי סוכה", ומנהג חב"ד שלא לתלות קישוטים בסוכה ולא לישון בה. חג הסוכות הוא "זמן שמחתנו" שכן כתוב בתורה על חג זה "ושמחת בחגך". הרבי הנהיג לרקוד ריקודים ברוב עם ברחובה של עיר בכל אחד מימי חול המועד.
האושפיזין
אושפיזין = אורחים, והם נשמות שבעת הרועים: אברהם, יצחק, יעקב, יוסף, משה, אהרן ודוד. לפי ספרי הקבלה הם באים בימי חג הסוכות לבקר כל איש בסוכתו. בכל יום מימי חג הסוכות מגיע אורח אחד משבעת האושפיזין. נוסף לאושפיזין הרוחניים מצווה להזמין שבעה אורחים (אושפיזין) גשמיים לשולחן החג. אצל חסידי חב"ד מקובל על פי דברי הרבי הריי"צ כי בנוסף לאושפיזין המוכרים מגיעים גם האושיפיזין החסידיים לפי סדר הדורות- מהבעל שם טוב ועד הרבי.
מפגש עם לאמפי - הסוכה זכר לענני הכבוד
האושפיזין החסידי
מהי סוכה כשרה?
בכל איור מופיעה הלכה העוסקת בכשרות הסוכה.
לאמפי בונה סוכה - סיפור ברצף
מטרות הפעילות:
- חיזוק כישורי זיכרון וסדר: הילדים יתרגלו סידור אירועים בסיפור בסדר כרונולוגי.
- שיתוף פעולה: הפעילות תעשה בקבוצה קטנה, כך שהילדים יוכלו לעבוד יחד, להחליף דעות ולעזור זה לזה.
שלבי הפעילות:
- פתיחה והסבר קצר
- ספרי לילדים על רצונו של לאמפי לבנות סוכה לכבוד חג הסוכות.
- הניחי לפניהם את קלפי סיפור ברצף "לאמפי בונה סוכה" בתפזורת.
- פעילות סדר אירועים
- בקשי מהילדים לבחור את התמונות ולנסות לסדר את הכרטיסיות לפי סדר ההתרחשויות.
- עזרי להם במידת הצורך עם רמזים או שאלות מנחות.
- לאחר שסיימו לסדר, בקשי מהם לספר את הסיפור. סייעי להם בתווך מילים מתאימות כגון: "בהתחלה"… "ואז".. "אח"כ"… "לבסוף".
- הדבקת הכרטיסיות
- לאחר סידור התמונות, כל ילד יקבל דף עבודה עליו הוא ידביק את הכרטיסיות לפי הסדר הנכון.
- הילדים יוכלו גם למספר את התמונות או לצבוע את הדפים.
- גיל 5 – הילדים יוכלו להוסיף מילים מתאימות מתחת לכל תמונה.
- שיתוף ותובנות
- לאחר שכל אחד הדביק את הכרטיסיות, בקשי מהילדים לשתף מה אהבו בסיפור ומה היה קל או מאתגר בפעילות הסדר.
קישוט סוכה
מארחים את האושפיזין עם מעשים טובים
ניגון "ושמחת בחגך"
מסירות נפשם של יהודי קייב לבנות סוכה - סיפור
האושפיזין
אביזרים:
דף גזירה: שבעה סמלים של האושפיזין וציור אחד של ספר תורה בגודל אחיד (כ-4X4 ס"מ כל אחד)
דף בסיס להדבקה: שבע סוכות אחת ליד השנייה ממוספרות מ-1 עד 7 וריבוע עם הספרה 8 (הריבוע השמיני).
מהלך הפעילות:
- גוזרים את דף הבסיס לרוחבו ומצמידים את שני החלקים כך שהסוכות ייראו כרצף של ימים (רצועה ארוכה).
- גוזרים את סמלי האושפיזין ומדביקים במקום המתאים להם על הסוכות לפי סדר האושפיזין בסדר ימי החג .
גיל 5–6 – ניתן להוסיף את שמות האושפיזין תחת כל יום וכיתוב 'שמחת תורה' ביום השמיני.
גילאי 5–6 – בגנים שבהם מתאים לעשות פעילות זו: אפשר להוסיף במקביל לכל אורח גם סמל או תמונה של האושפיזין החסידיים.
חג שמח - פלקט ענק לצביעה
לאמפי בונה סוכה עם ליבי וישראל - סרטונים לחג הסוכות