מגילת אסתר
-
נס הפורים
גזֵרת המן ונס פורים התרחשו, על פי מסורת ישראל, בשנים ג'ת"ד-ג'ת"ה – תקופת הביניים שבין בית המקדש הראשון לשני. עם ישראל היה עדיין בגלות בבל. הסמכות היהודית העליונה בארץ ישראל הייתה 'הכנסת הגדולה', הסנהדרין. מרדכי היהודי היה אחד מחברי הסנהדרין, ומהבולטים שבהם. גם בזמן הגלות ההנהגה היהודית הייתה הסמכות בענייני תורה, גם מול השלטונות. מרדכי, שהיה מעורה בחיים המדיניים והציבוריים ונמנה עם שרי החצר של מלכות פרס ומדי, היה "יושב בשער המלך".
מזימת המן הרשע הייתה הגזֵרה הקשה ביותר נגד העם היהודי מאז ומעולם: להכחיד ביום אחד את העם היהודי כולו, "בכל מדינות המלך". מצמרר אפילו לדמיין את מה שהיה עלול להתרחש. בזכות פעולותיו הרוחניות של מרדכי היהודי ניצל עם ישראל מכליה מוחלטת: "ונהפוך הוא אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם".
לזכר נס ההצלה חוגגים היהודים את ימי הפורים "לעשות אותם ימי משתה ושמחה ומשלוח מנות איש לרעהו ומתנות לאביונים". מאחר שבפורים עם ישראל ניצל מהשמדה פיזית תוקנו בו מצוות גשמיות: אכילה, שתייה ומשלוח מנות, שמשמעותן היא: למרות הכול אנחנו קיימים, אוכלים, שותים ושמחים. גם מצוות מתנות לאביונים מוכיחה כי חלק מעצם קיומנו הוא הדאגה לזולת, ההפך מ"עם מפוזר ומפורד".
-
קביעת החג
תהליך קבלתו של פורים וקביעתו כחג לדורות היה מורכב. השיקולים של חז"ל היו החשש מתגובת העולם הלא-יהודי וכן שיקולים הלכתיים: האם ניתן להוסיף חג? והאם יש לנו סמכות לעשות זאת? בסופו של דבר הרוב המוחלט תמך בהוספת חג הפורים לחגי ישראל.
עם הזמן נעשה פורים חלק בלתי נפרד ממעגל השנה היהודי. בגמרא אנו מוצאים שרבי יהושע בן קרחה השווה בין גאולת פורים לגאולת מצרים, והסיק שנס ההצלה של פורים גדול מגאולת מצרים! מצוותיו ודיניו של חג הפורים הצריכו לייחד לו מסכת מיוחדת בגמרא, מסכת מגילה. בימי הגאונים חוברה גם תפילה מיוחדת לפורים, המוכרת לנו כתפילת 'על הניסים'. הרמב"ם כותב על פורים: "ואף על פי שכל זכרון הצרות ייבטל (בימות המשיח) – שנאמר: 'כי נשכחו כל הצרות הראשונות וכי נסתרו מעיניי' – ימי הפורים לא ייבטלו".
-
מטרות תוכן
מטרות תוכן:
הילדים יזדהו עם סיפור המגילה וימצאו בו עניין רב.- הילדים יעשירו את ידיעותיהם על סיפור המגילה מתוך מדרשי חז"ל.
- הילדים יחושו את מושג ההשגחה הפרטית המלווה את נס חג הפורים.
- הילדים יחשפו לאמונה ולביטחון בה' המלווים את אסתר, את מרדכי ואת יהודי שושן.
מושגים ודמויות:
בבל
פרס
אחשוורוש
ושתי
אסתר
מרדכי
המן