י שבט -אלמד מהרבי

אמצעים:
תמונת הרבי בילדותו, תמונת הרבי מתפלל, תמונת הרבי בחלוקת דולרים/כוס של ברכה.
פעילות זו נועדה לכך שהילדים יפנימו שלושה דברים שהם יכולים ללמוד מהרבי.
בכל אחד מהדברים נפתח בתרגיל קול-תנועה, נמשיך בסיפור על הרבי, ונסיים בלימוד ובסיכום
ההנהגה.
מיקוד נושא 1 – אלמד מהרבי
67
1 .תפילה
משחק: הגננת תגיד מילה באינטונציה )צליל קול( של דקלום ותצרף אליה תנועה.
למשל: להתפלל + תנועה. התנועה יכולה להיות מחיאת כף, למשל, או תנועה של תפילה – הידיים
כסידור ומתנדנדים קדימה. הגננת תוודא שהילדים יודעים את התנועה ואז עושים מעגל: הגננת
תחבר את המילה והתנועה, אליה יצטרף הילד שלצִ דה והילד שלצִ דו – עד שכולם יצטרפו למעגל.
תמונה: הרבי מתפלל
סיפור: בעיר שבה גר הרבי, ניו יורק, ארגנו לכבוד ל"ג בעומר תהלוכה גדולה שבה השתתפו
כל הילדים. הרבי רצה שיארגנו לילדים חוויה מיוחדת. אחרי שקראו בקול את שנים-עשר
הפסוקים שכולם מכירים, וגם אנחנו מכירים היטב )תורה ציווה… שמע ישראל…(, וערכו
תהלוכה, הלכו כל הילדים ללונה פארק שיש בו נדנדות ענקיות ומגלשות מיוחדות, וגם
גלגל ענק שמסתובב. אחרי שנגמר היום ניגש האיש שאִ רגן את הלונה פארק לילדים
אל הרבי ושאל אותו: "האם היה שווה לארגן לילדים לונה פארק? מה טוב בזה?"
סיפר לו הרבי: "אתה יודע? באמצע הפעילות בלונה פארק הייתה הפסקת חשמל למשך כמה דקות.
הגלגל הענק, שעליו ישבו ילדים, נתקע באמצע. איזה פחד! היה ילד יהודי שישב למעלה-למעלה
בגלגל הענק ופתאום הוא היה תקוע בגובה עצום! אתה יודע מה הוא עשה?" שאל הרבי, "הוא לא
צעק: 'אמא!' הוא צעק: 'שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד!' התפילה שלו עשתה רעש גדול בשמיים,
כי כשילד יהודי מתפלל מכל הלב זה עושה רעש גדול בשמיים והתפילה מגיעה עד לכיסא הכבוד
של ה'" )עפ"י הספר "לחיים ולברכה", עמ' 239.)
לימוד: כאשר אנו מתפללים אנו בעצם מבקשים מה', או אומרים לו תודה. אליו תמיד אפשר לפנות,
בכל מצב.
2 .גאולה
משחק: הגננת אומרת מילה/ביטוי באינטונציה )צליל קול( של דקלום ומצרפת אליהם תנועה.
למשל: רוצים גאולה + תנועה. התנועה יכולה להיות רקיעה ברגל, למשל, או תנועה של יד )כמו
באמירת פסוקים(. הגננת תוודא שהילדים יודעים את התנועה ואז עושים מעגל: הגננת תחבר את
המילה והתנועה, אליה יצטרף הילד שלצִ דה והילד שלצִ דו – עד שכולם יצטרפו למעגל.
תמונה: הרבי בילדותו
סיפור: כבר מגיל קטן היה הרבי קדוש ומיוחד. כשהיו מחשבותיו משוטטות היה חושב על ה', על
המצוות, על עם ישראל ועל הגאולה. כשהיה הרבי בן 3 הוא התחיל ללכת לחיידר )גן של בנים(.
בבוקר, כשהיה צועד בשביל אל החיידר, היה הרבי מדמיין כיצד תיראה הגאולה כשתבוא. הוא
ראה עולם זוהר, שיש בו בית מקדש ומשיח. ובעולם הזה, בזמן הגאולה, אין צרות או גזרות. כולם
יבינו למה היו צרות לעם ישראל בתקופת הגלות )ע"פ אגרת ששלח הרבי לזלמן שז"ר, י"א ניסן
ה'תשט"ז(.
לימוד: הרבי אומר שבכל דבר שאנחנו עושים אנחנו צריכים לחשוב כיצד הוא מקרב את הגאולה.
אם ילד נטל ידיים הוא יודע שקיים עוד מצווה, ולעם ישראל יש עוד זכות להבאת משיח. אם ילד
נתן צדקה – הוא יודע שמצוות הצדקה מקרבת את הגאולה. כמו הרבי גם אנחנו צריכים לחשוב על
הגאולה בכל יום, ולבקש אותה בכל יום.
3 .אהבת ישראל
משחק: הגננת אומרת מילה/ביטוי באינטונציה )צליל קול( של דקלום ומצרפת אליהם תנועה.
למשל: באהבת ישראל + תנועה. התנועה יכולה להיות לחיצת יד לעצמי, יד על הלב וכדומה. הגננת
תוודא שהילדים יודעים את התנועה ואז עושים מעגל אהבת ישראל: הגננת תחבר את המילה
68
והתנועה, אליה יצטרף הילד שלצִ דה והילד שלצִ דו – עד שכולם יצטרפו למעגל.
תמונה: הרבי עם חסידים
סיפור: ביום שישי, לפני שבת, הרבי היה יוצא מהחדר שלו ונכנס לתפילת מנחה. בזמן זה היה הרבי
מחלק מטבעות צדקה לילדים שעמדו שם. פעם אחת, הגיעה ילדה קטנה, כבת שנתיים, לרבי, יחד
עם בני משפחתה. כל בני המשפחה עמדו ליד החדר של הרבי וחיכו שהרבי יצא. כולם הסתכלו על
הידית של החדר של הרבי, מתי היא תזוז? והנה הידית זזה, והרבי יצא! כל ילד ניגש לרבי ביראת
כבוד וקיבל מטבע. גם הילדה הקטנה הושיטה את היד הקטנה שלה, והרבי הניח בעדינות מטבע
ביד המושטת שלה. הרבי סיים לחלק מטבעות אבל לא הלך. הוא צעד צעד קדימה וסימן לילדה
הקטנה להכניס את המטבע שלה לקופת הצדקה שהייתה קבועה בקיר ליד חדרו של הרבי. הילדה
התקרבה לקופה ונעצרה. הקופה הייתה גבוהה מדי, והיא לא הצליחה להכניס לתוכה את המטבע.
התקרב הרבי לילדה, הרים אותה בשני המרפקים גבוה, ורק אז היא הצליחה להכניס את המטבע
לקופה.
וזה לא סוף הסיפור. לאחר מכן הלך הרבי לתפילה וכל החסידים הלכו אחריו. הילדה הקטנה עמדה
ליד קופת הצדקה, אך פתאום היא לא ראתה את ההורים שלה, שעמדו בצד השני, וקצת נבהלה.
הרבי עצר והסתכל לצד כאילו הוא מחפש משהו שאבד. כל הבחורים והאנשים זזו מהר כדי לראות
מה הרבי מחפש ונוצר כמו שביל פנוי, ריק, שבקצהו עמדה הילדה. הרבי חייך אל הילדה וסימן לה
שהיא יכולה לעבור. הילדה הקטנה צעדה בשביל אל ההורים שלה, ורק אז הרבי המשיך ללכת
לתפילה עם כל האנשים.
לימוד: אהבת ישראל היא לכל יהודי, לא רק למי שחבר שלנו. כל אחד צריך להסתכל סביב ולראות
אם יש מישהו שזקוק לעזרה. אם אני יכול לעזור לו – אז זה מה שאני צריך לעשות.
למשל, יש אנשים שחסר להם בגד חם ללבוש, או שאין להם מטרייה, ואני יכול לתת להם להיות
מתחת למטרייה שלי, או להשאיל להם סוודר. יש אנשים שלא יודעים שצריך לשמור את השבת,
אז אני יכול להזכיר להם ולומר להם שבת שלום.
גם בגן שלנו אנו מקיימים מצוות אהבת ישראל )הגננת תבקש מהילדים להדגים(: למשל, לעזור
לחבר לאסוף משחק ששיחק בו זה אהבת ישראל. כשעוזרים לאחרים מקיימים מצוות אהבת
ישראל, כמו הרבי.

X
X
Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

הורדה

X
X