ז' מרחשוון – תפילת הגשם

  • חשוב לדעת

    לאחר שׁבועיים שבהם הזכרנוּ את הגשׁם "מַשִּׁיב הָרוּחַ וּמוֹרִיד הַגֶּשֶׁם" – מליל ז' במרחשוון אנו מתחילים לבקש מבורא עולם על הגשמים בברכת השנים שהיא הברכה התשיעית בתפילת העמידה ואומרים "ותן טל ומטר לברכה". 

    מפני מה מזכירים על הגשמים משמיני עצרת ורק ב-ז במרחשוון מבקשים על הגשמים?  הרי ארץ ישראל היא "ארץ הרים ובקעות" והיא צריכה מטר תכף ומיד אחרי חג הסוכות. אלא מעכבים את בקשת הגשמים בשביל שעולי רגלים יספיקו לחזור לבתיהם (על פי מסכת תענית), וגם כיום לא השתנתה התקנה וממשיכים לבקש גשם רק מ-ז במרחשוון. 
    בגמרא יש טעם נוסף:
    הפרות מונחים בשדות עד ז' במרחשוון ולפיכך אין לבקש גשמים עד אז כדי שלא ירקיבו. בבבל  שהיא ארץ ברוכה במים ואינה צריכה כל-כך הרבה לגשמים מתחילים לשאול גשם ששים יום לאחר תקופת תשרי (והוא הדין בכל ארצות חו"ל כיום).

     

    הגשם תלוי במעשים 

    ארץ ישראל – ארצו של עם ישראל – נתברכה בברכה מיוחדת. אין בה מים בשפע אך גם אין בה מחסור מוחלט. ארץ ישראל תלויה בכמות הגשמים שיורדת בה ונקלטת באדמה במשך תקופת החורף. "כי הארץ אשר אתה בא שמה לרשתה לא כארץ מצרים היא אשר יצאתם משם אשר תזרע זרעך והשקית ברגלך כגן הירק. והארץ אשר אתם עוברים שמה לרשתה ארץ הרים ובקעות למטר השמים תשתה מים. ארץ אשר ה' א-לוקיך דורש אותה תמיד עיני ה' אלוקיך בה מרשית השנה ועד אחרית שנה" (דברים יא, י–יב).

     

    אנו שזוכים לגור בארץ המיוחדת הזו תלויים בקדוש ברוך הוא ועל כן מתפללים בכל לבנו שירדו גשמים וכן משתדלים במעשינו כדברי הפסוק: "והיה אם שמע תשמעו אל מצותי אשר אנכי מצוה אתכם היום לאהבה את ה' אלקיכם בכל לבבכם ובכל נפשכם ונתתי מטר ארצכם בעתו יורה ומלקוש ואספת דגנך ותירושך ויצהרך. ונתתי עשב בשדך לבהמתך ואכלת ושבעת" (דברים יא, יג–טו).   

  • חוני המעגל - סיפור ופעילות במליאה

    סיפור חוני המעגל והגשם + פעילות במליאה

  • הרבנית מנוחה רחל והגשם - סיפור

    הרבנית מנוחה רחל והגשם – סיפור

  • ציור של מחשבה - סיפור ופעילות במליאה

    מטרות:
    • הכרת המושג החסידי "ציור במחשבה" באמצעות סיפורו של רבי הלל מפאריטש.
    • חשיפה למשמעותו של 'כוח המחשבה' בחיי היום יום.
    • תרגול חשיבה ודמיון חיוביים.
    • העשרת אוצר מילים.

    ציור של מחשבה – סיפור ופעילות

  • מה הקשר? - פעילות העשרה בשפה

    עזרים: קלפי משחק זיכרון "מה הקשר".

    מטרת הפעילות: מציאת קשר בין כל זוג איורים המקיימים קשר כלשהו ביניהם.

    מהלך הפעילות: מסדרים את הכרטיסים בסדר אקראי על גבי השולחן כשהם הפוכים. כל ילד בתורו מרים זוג כרטיסים ומנסה למצוא את הקשר ביניהם. לדוגמה: דלי – מגב, בגד מלוכלך – מכונת כביסה, דג – אקווריום, פרחים – משפך, וכדומה. 

    תוספת לבוגרים: חלוקה לצלילים.

    מה הקשר? פעילות העשרה בשפה

  • מדרש תמונה

    עזרים: 

    • איור החקלאי מחכה לגשם (מצורף ליחידה זו).
    • צבעים מסוגים שונים, דפים.

    מהלך הפעילות:

    מדרש תמונה – דמותו של החקלאי המחכה ומיחלת לגשמי ברכה. 

    • משוחחים על הדמות המופיעה באיור, מיהו החקלאי? מה תפקידו? מהם פרטי הלבוש האופיינים לו?
    • מדוע ממתין החקלאי לגשם?
    • מה יקרה אם חלילה  לא ירד גשם?
    • כיצד נוכל לסייע לחקלאי? 
    • מה תהיה התועלת עם בוא הגשם?

    איור החקלאי מחכה לגשם

  • הגשם - דקלום

    הגשם / דקלום

    טיפה קטנה, טיפה גדולה

    על האף שלי נפלה

    גשם, גשם, גשם בא

    ה' הטוב תודה רבה!

    קוראים יחד את הדקלום:

    • מוסיפים הקשות ומקצבים על גבי הגוף לפי קצב הדקלום. מאפשרים לילדים ליצור בעצמם מקצבים שונים. 
    • משוחחים על היורה – הגשם הראשון. 

    ההתרגשות לבואו של היורה,  ריח האדמה הרטובה, צבעי השמיים בגשם. 

    • מציירים באמצעות צבעים מסוגים שונים את "היורה". 

    הגשם – דקלום

X
X
Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

הורדה

X
X