ה' טבת
-
חשוב לדעת
בתאריך ה' טבת, אנו מציינים את הניצחון במשפט הספרים ואת החזרת ספרי הקודש הנדירים לספריית חב"ד המרכזית.
ביום ה' בטבת תשמ"ז (1987) הוחלט על החזרת ספרי יהדות היסטוריים לספריית חב"ד העולמית בארה"ב. ספרייה זו אוצרת בתוכה ספרי קודש עתיקים ונדירים ביותר והייתה שייכת לרבי הקודם, רבי יוסף יצחק, שעל שמו נקראת רשת חינוך חב"ד בארץ הקודש: 'אהלי יוסף יצחק'.
הספרים נלקחו מהספרייה על ידי בן משפחתו של הרבי הקודם, שביקש לסחור בספרים בטענה כי הוא היורש הטבעי ולכן חלק מספרי חב"ד שייכים לו. במשפט שהתקיים בעניין הוכח כי הרבי לא היה אדם פרטי ולכן ספריו שייכים לכלל החסידים. בעת קבלת הבשורה על החזרת הספרים לספרייה שמחו החסידים שמחה גדולה וניגנו את הניגון המפורסם על המילים המובאות בגמרא: 'דידן נצח' – לנו הניצחון.
הוראות הרבי ל-ה' בטבת
בעקבות הניצחון במשפט הורה הרבי הורה לחזק את הקשר שלנו אל ספרי הקודש היסודיים של עם ישראל בייחוד ביום זה, על ידי קניית ספרים ולימוד בהם.
בשיחה שבה מעורר הרבי להקמת בתי חב"ד (והוא בית: תורה, תפילה וגמ"ח) בכל מקום ומקום הוא אומר כי ההקדמה לכך היא הקמת בית חב"ד אצל כל אחד – אנשים, נשים וטף – בביתו הפרטי. עוד פונה הרבי ואומר: "בבקשה כפולה אל כל אחד מכם, ילד וילדה, לעשות מן החדר שלכם, המיטה, השולחן וכו', 'בית' של תורה, תפילה וגמילות חסדים: ללמוד בו בכל יום תורה, לומר תפילה לה', לתת צדקה בקופת צדקה (לבד משבת ויום טוב) וכיוצא בזה. ולכל אחד מכם יהיה סידור (תפילה) משלו, חומש (או ספר אחר של התורה) משלו וקופת צדקה משלו (ולרשום על הדף שלפני תחילת הסידור או הספר: 'להשם הארץ ומלואה' [או בראשי תיבות: לה"ו] ואת השם שלו, כמנהג ישראל. ואם אפשר – גם על קופת-הצדקה)".
ספרי קודש
בקיצוש"ע מובא: "מצווה על כל איש לקנות שאר ספרי קודש שלומדים מתוכם כגון מקרא, משנה, גמרא ופוסקים. שילמד מתוכן וגם ישאילן לאחרים" (סימן כ"ח סעיף ב').
כבר בגיל הצעיר חשוב לשוחח עם הילדים על קדושתם של ספרי הקודש ועל החשיבות והנחיצות שיהיו בביתנו ובחדרנו הפרטִי ספרים כאלה. הילדים הם חלק מרכזי מעם ישראל והם מכונים גם "צבאות ה'". לכן כאשר בחדר הילדים יש חפצים קדושים, כמו קופת צדקה, ספר תהלים, חומש וכמובן מזוזה – החדר הופך ל"חדר צבאות ה'", לחדר של מצוות ומעשים טובים.
עזרים לפעילות
מדרש תמונה
הוראות למדרש תמונה ה' טבת:
פעילות בקבוצה קטנה – מדרש תמונהמציגים בפני הילדים תמונת הילד במיטתו. על המדף מונחים סידור, חומש וקופת צדקה. ליד מיטתו, נטלה וספל, בפתח החדש קבועה מזוזה.
* מה בתמונה?
* אילו חפצים יש בתמונה?
* אילו מצוות יכול הילד לקיים בחדר שלו?נתחיל משפט והילדים ישלימו אותו:
* בזכות המיטה שיש בחדר אפשר ל……
* בזכות השמיכה שיש בחדר אפשר ל……
* בזכות קופת הצדקה שיש בחדר אפשר ל….
* בזכות החומר שיש בחדר אפשר ל….
* בזכות הסידור שיש בחדר אפשר ל….
* האם גם לכם יש חפצים כאלו בחדר?בגיל חובה, אפשר להרחיב את השיח על מצוות נוספות שאפשר לקיים בחדר כמו: לוותר לאחר, ללכת לישון בזמן וכד'.
העשרה חסידית